Säkerhetsrutiner

Våra rutiner för allas säkerhet:

• Alla till och med 15år måste bära hjälm vid all hantering av hästar.
  • När du rider är hjälm och skor med klack obligatorisk. Tänk också på att det inte får finnas någoting på sko/stövel som kan fastna i stigbygeln.
  • Säkerhetsväst är obligatoriskt för dem under 18 år vid uteritt och hoppning.
  • Långt hår ska vara uppsatt och du har inte tuggummi eller d y l i munnen när du rider. Stora hängande smycken ska man inte heller ha.
  • Naturligtvis har du inte mobiltelefon eller hörlurar när du rider.
  • När du sköter din häst i spiltan är det obligatoriskt med hjälm upp till 15 år men vi rekommenderar att du som är äldre också har det, speciellt vid hantering av unghästarna.
  • Vi springer inte eller är högljudda i stallet, det är hästarnas hem som vi besöker och de har rätt till en lugn miljö.
  • Lämna inte dina ryktsaker eller andra saker i stallgången. Den måste vara fri om det skulle hända något och vi behöver utrymma stallet.
  • Vi hjälps åt att hålla snyggt och plockar undan efter oss.
  • Vi som sitter påläktaren under lektion är tysta för att inte störa och låter läraren sköta undervisningen ute på ridbanan.
  • I sadelkammaren står pärmen: Om olyckan skulle vara framme. Läs gärna mer i den. Kolla också i kontaktpärmen att dina kontaktuppgifter stämmer.

Publicerad: 2022-11-06

Senast uppdaterad: 2022-12-04