Gå till innehåll
Lagga Fältrittklubb

1963
Eva och Åke Öberg köpte gården i Lagga och flyttade in med sina barn och en häst; gotlandsrusset Slabang.

1964
Ridskoleverksamheten startade i liten skala med ett fåtal hästar. Eleverna red utomhus, mestadels ute i skog och mark men även på en sandvolt i trädgården, i ur och skur men det gjorde ingenting. Huvudsaken var att man fick rida! De flesta som red var studenter och 1969 bildades en förening som genom sin friluftskaraktär kom att heta Lagga Fältrittklubb. I och med att klubben bildades kunde man söka och få bidrag till aktiviteter som kunde bedrivas på en ridskola. Ryttare från klubben kunde också börja tävla mot andra klubbars ryttare.

1970
Ungdomssektionen bildades.

1975
En välbehövlig belysning på ridbanan tillkom. Nu kunde kvällslektioner hållas även på den mörka delen av året.

1986
Det första numret av Laggarykten, klubbtidningen där medlemmarna har möjlighet att bidra med noveller, kommentarer, kluriga gåtor, fakta om hästar och mycket annat.

Slutet av 1980-talet
Handikappridningen blir en viktig del av Lagga Ridskolas aktiviteter.

1989
Voltigen gjorde sitt intåg i LFRK. Laggas lag vann SM i voltige, det första officiella i Sverige någonsin.

Laggas lag vann sitt andra SM-tecken.

1990-talet
Det fina ridhuset byggs och där bedriver familjen Öberg sin verksamhet idag. Här kämpar både unga och gamla ryttare för att lära sig att hantera dessa underbara hästar.

2000-talet
Klubben och ridskolan fortsätter i vanlig ordning. Klubben har flera lag med i Allsvenskorna i distriktet. 2003 och 2004 stod Lagga som segrare i DM för lektionsekipage på häst för både junior och senior.

Man deltar i Hippocampen i Scandinavium och kommer tvåa 2000. Lagga deltar varje år med flera lag i kunskapstävlingen Vi i stallet och står som segrare bl.a 2008 och 2009.

LFRK har tävlingar som de senaste åren samlat ett allt större startfält. Hästens dag är finalen på vårterminen och under ett antal timmar visar ridskolan och LFRK upp hela sin bredd, allt från spexande herrar till vackra spegelritter. Klubben har genom åren visat stora teoretiska kunskaper inom hästsporten. ”Vi i stallet”, ”Hippokampen” och ”Hästjournalens Cup” är tävlingar där ungdomar från Lagga har visat mycket goda resultat.

Naturen kring Stora Berget är mycket omväxlande och vacker med milsvida skogar och ängar och av den anledningen kom föreningen att döpas till Lagga Fältrittklubb. Dagens ridgrupper i rider ut på härliga skogsturer så som de unga studenterna gjorde redan 1965.

Publicerad: 2022-11-06

Senast uppdaterad: 2022-12-04