Välkommen till Lagga fältrittklubb

Vi är en ideell förening som är ansluten till Svenska Ridsportförbundet (SvRF), och därigenom ansluten till Sveriges Riksidrottsförbund (RF).

Klubben köper medlemmarnas uppsuttna ridlektioner terminsvis av ridskolan. Det innefattar ridhushyra, hyra av hästar samt ridlärare.

Vid sidan av terminslektionerna genomför klubben en mängd olika aktiviteter löpande under året. Stående aktiviteter på plats i anläggningen under året är till exempel: Teori för nybörjare i anslutning till ridlektion, schemalagda stallvärdar, Grönt kort-utbildning, ULK/FULK-utbildning, Vi i stallet-tävling, lokala tävlingar, klubbtävlingar i dressyr, hoppning, WE och hästkunskap, deltagande i kommunens olika projekt för ungdomar, stallfritids (ålder 6-15) på alla lov, teoripass på olika teman, stallrallyn, tömkörning, löshoppning och egen-häst-dagar.

Klubben har en aktiv ungdomssektion som alla medlemmar under 26 år tillhör. Ungdomssektionen har en egen styrelse (USS) och de duktiga ungdomsledarna ser till att det nästan alltid är något på gång för medlemmarna. USS ordnar skötarmöten, föräldrakurser och det mesta som hör till hästar och ridning men höjdpunkterna är nog ”mysryshelgerna” med övernattning på ridskolan.

För närvarande är vi cirka 200 medlemmar i klubben.

Vår värdegrund

Ridsportens värdegrund, ledstjärnor, är grunden i verksamheten.

• Alla kan rida och delta på sina villkor.
  • Alla är välkomna.
  • Glädje, säkerhet, gemenskap, jämlikhet och delaktighet innebär för oss ärlighet, ömsesidig respekt, tydlighet, empati och öppenhet gentemot varandra.
  • Alla som vistas på anläggningen ska känna sig trygga och säkra. Därför tolererar inte föreningen diskriminering, trakasserier, våld, stölder eller droger av något slag och detta ska aktivt motarbetas.

Det ger sig uttryck genom att:

• Vi visar hänsyn till andra människor, djur, natur och miljö.
  • Vi värnar om våra hästar med kunskap, kärlek och omsorg i allt vi gör.
  • Vi sprider glädje så att alla känner sig välkomna, säger hej till alla och ger alla ett leende.
  • Vi välkomnar och bjuder in alla i våra aktiviteter.
  • Vi pratar inte om varandra utan med varandra.
  • Vi engagerar till ett aktivt lärande, ger alla en chans att lära sig, lär av varandra, ger konstruktiv kritik, uppmuntrar alla att prova och försöka själv och delar med oss av det som för oss är självklarheter.
  • Vi anpassar utbildning/ridning utefter kunskapsnivå.
  • Vi är tydliga med det vi gillar med det alla gör, ger beröm och visar på resultat.
  • Vi firar framgångar.

I stallet hjälps vi åt och stöttar de som behöver hjälp och vi är alla goda förebilder.

Bli medlem!

Även du som inte rider på ridskolan är välkommen som medlem.

USEK

Ungdoms-sektionen är till för dig som är under 26